Artikel ini adalah hasil perkongsian tuan Zulhilmi Daud
Sudah 17 hari tahun 2016 meninggalkan kita. Tahun 2017, cabaran baru
dalam dunia bisnes mendatang. Ada yang kata 2017 adalah tahun paling
perit. Mungkin benar, atau mungkin hanyalah retorik.
Beberapa jenama terkenal dunia masih mencatatkan keuntungan yang tinggi
dan terus berinovasi. Biasanya yang tersungkur adalah jenama-jenama
kecil yang tidak tahan dengan sepak terajang dunia bisnes.
FORBES mengeluarkan senarai jenama-jenama yang paling berharga di dunia tahun 2016.
Jenama paling berharga untuk tahun 2016 adalah Apple. Mengekalkan
reputasinya sebagai jenama terunggul dengan kadar keuntungan $154.1
bilion. Percaya atau tidak, ini adalah tahun keenam berturut-turut Apple
kekal di tangga pertama sejak FORBES mengeluarkan ranking pada tahun
2010.
Apple berjaya menjana $53 bilion keuntungan mereka selepas
memperkenalkan iPhone 7. Ternyata, plan mereka yang hanya menjual
barangan pada harga premium masih relevan.
Jauh di tempat kedua ialah Google. Keuntungan mereka meningkat sebanyak
26% kepada $82.5 bilion. Banyak tu peningkatannya. Apple sendiri pun
hanya catat 6%. Masa tahun 2015, Google di tempat ketiga. Peningkatan
ini kemungkinan selepas beberapa inovasi yang mereka buatkan tahun
lepas. Antara yang terbesar adalah pengenalan Alphabet.
Jadi Google bolehlah tumpu untuk jana keuntungan kepada beberapa projek
penting yang dah dirangka seperti kereta pandu sendiri Google, Google
Fiber, Calico and Nest. Projek-projek ini dah menjerut kewangan Google.
Bayangkan, mereka sudah kerugian hampir $3.6 bilion untuk RnD sahaja.
Tempat ketiga adalah Microsoft dengan keuntungan sekitar $75.2 bilion
tahun 2016. Mereka di tangga kedua pada 2015. Namun terpaksalah mengalah
kepada Google.
Keempat adalah Coca-Cola dengan $58.5 bilion. Kalau diperhatikan, tak
banyak inovasi terbaru yang Coca-Cola buat. Mereka lebih cuma
mengekalkan jenama mereka sebagai minuman kola terbaik di dunia. Tahun
2018 dijangkakan Coca-Cola akan dapat lonjakkan keuntungan mereka hasil
penajaan World Cup 2018 di Rusia.
Facebook di tempat kelima sebagai jenama paling berharga di dunia. Team
pemasaran Facebook adalah antara yang paling aktif dan berinovasi selain
Google. Setiap masa kita dapat merasakan perubahan algoritma ketika
menggunakan Facebook. Pada tahun lepas juga mereka memperkenalkan emoji
reaksi di post-post. Juga sistem pembayaran terus melalui messenger.
Entah apa lagi yang bakal mereka perkenalkan kepada pengguna. Yang
pasti, peniaga-peniaga akan terus mempercayai Facebook sebagai antara
medium pemasaran yang paling efektif.
Jika kita perhati senarai jenama paling berharga tahun 2016, inovasi
adalah kunci paling utama. Gah macam mana pun satu-satu jenama itu,
kalau tidak berubah mengikut peredaran semasa, mesti akan jatuh.
Top 25 best Casinos in New Jersey | Mapyro
ReplyDeleteThe Casinos in 화성 출장샵 New Jersey · Golden Nugget Hotel & Casino · 평택 출장마사지 Caesars Atlantic City · Harrah's 광주광역 출장샵 Atlantic City · Hollywood Casino 광주광역 출장샵 & Raceway · Foxwoods 화성 출장안마 Resort